De voortdurende problemen bij Volkswagen hebben de angst aangewakkerd dat de hele Duitse industrie in verval raakt. Na een periode van rust van anderhalf jaar zijn de spanningen tussen het personeel van Volkswagen en het bestuur in Wolfsburg weer toegenomen. De grote vraag is nu of het bestuur de Duitse industriegigant weer op de rails kan krijgen.
Tijdens een personeelsbijeenkomst in Wolfsburg zei financieel directeur Arno Antlitz dat Volkswagen nog ‘één, twee’ jaar heeft om het belangrijkste merk – Volkswagen zelf – weer op de rails te krijgen. Dat kampt momenteel met hoge kosten en tegenvallende verkopen. Volgens het bestuur zijn ontslagen noodzakelijk en is zelfs het ondenkbare mogelijk: fabriekssluitingen in het thuisland. Dit is nog nooit eerder voorgekomen in de lange geschiedenis van Duitslands belangrijkste industrietrots.
De crisis bij Volkswagen is een symbolisch keerpunt en wakkert de angst voor de-industrialisatie enorm aan. Politiek gezien is het een zaak voor de hoogste leiding: een woordvoerder van bondskanselier Olaf Scholz heeft laten weten dat hij contact heeft met zowel de ondernemingsraad als de directie. Verschillende leden van de Duitse regering, waaronder vicekanselier Robert Habeck, hebben hun zorgen geuit over de ontwikkelingen. De regering heeft onmiddellijk maatregelen aangekondigd, met name subsidies voor elektrisch rijden.
De problemen bij Volkswagen zijn slechts een deel van een groter probleem binnen de Duitse industrie. Grote chemiebedrijven zoals Bayer en BASF hebben onlangs grote ontslagrondes doorgevoerd, mede doordat ze de productie in Duitsland terugschroeven vanwege de hoge energieprijzen. Staalbedrijf ThyssenKrupp heeft financiële problemen en is nog in onderhandeling over ontslagen.
De toekomst van Volkswagen en de Duitse industrie als geheel blijft onzeker. Het is nu afwachten of het Volkswagen lukt zich aan te passen aan de automarkt van de 21ste eeuw, nu de concurrentie uit China toeneemt en alles draait om elektrische auto’s. Een ding is zeker: het wordt een harde strijd.