Cloud computing

In de wereld van de informatietechnologie lijkt het erop dat er om de paar jaar een nieuw concept opduikt dat naar voren komt als de volgende grote sprong in technologie. Een van de huidige concepten die bij die beschrijving in de IT-wereld past, heet cloud computing. Voordat een bedrijf echter besluit dat het cloud computing gaat omarmen, moet het ervoor zorgen dat het alle implicaties van dit nieuwe aanbod begrijpt. Zoals met de meeste technologieën, zijn er veel voordelen die kunnen worden behaald, maar naast het begrijpen van de voordelen, moeten ook de bedrijfsrisico’s worden geëvalueerd nextcloud.

Bij het maken van deze evaluatie is het belangrijk om niet alleen de kortetermijnbehoeften in gedachten te houden, maar ook de langetermijndoelstellingen en doelstellingen van de organisatie. In de afgelopen jaren heeft de regering-Obama er bij alle federale agentschappen op aangedrongen om cloud computing te onderzoeken om te zien of elk agentschap hiervan profiteert. “De Federal CIO Council onder leiding van het Office of Management and Budget (OMB) en de Federal Chief Information Officer (CIO), Vivek Kundra, heeft het Cloud Computing Initiative opgericht om de doelstellingen van de president voor cloud computing te verwezenlijken.” push van de huidige administratie, wordt verwacht dat cloud computing de komende jaren met grote sprongen zal groeien

https://messagetothemoon.nl/thuis-werken

. In sommige onderzoeken zijn er voorspellingen dat “cloudservices in 2013 44,2 miljard dollar zullen bereiken, tegen 17,4 miljard dollar nu, volgens onderzoeksbureau IDC.” 4 In dit artikel worden de overwegingen uiteengezet die een organisatie zou moeten overwegen alvorens een beslissing te nemen. om cloud computing op dit moment te gebruiken of te beëindigen.

Servicemodellen:
Naast het platform waarop een cloud wordt ingezet, zijn er verschillende toepassingen van cloud. Er zijn drie hoofdtypen cloudservices: Software as a Service (SaaS), Platform as a Service (PaaS) en Infrastructure as a Service (IaaS). Hieronder worden de concepten beschreven tussen de verschillende soorten cloudmodellen.

Software as a Service (SaaS):
“Levert software via internet zonder de noodzaak om applicaties op de eigen computers van de klant te installeren en uit te voeren” 2

Met SaaS kunnen applicaties door klanten via internet worden gebruikt om bedrijfsprocessen te voltooien. SaaS is geen nieuw concept; bijvoorbeeld: “Salesforce.com levert sinds 1999 on-demand software voor klanten.” 6 Het voordeel van SaaS is dat de software wordt uitgevoerd vanaf één centrale locatie, wat betekent dat de software vanaf elke locatie via internet toegankelijk is. . Het andere voordeel van het beheer van de software op één locatie is dat de patches en updates maar één keer hoeven te worden uitgevoerd, waardoor de tijdrovende noodzaak om software-updates op elke machine uit te voeren, wordt geëlimineerd. Ten slotte is SaaS over het algemeen “on-demand”, wat betekent dat een organisatie zich niet hoeft te committeren aan bedrijfslicenties.

Platform as a Service (PaaS):
“Levert een computerplatform en / of oplossingsstack als een service, waarbij vaak cloudinfrastructuur en ondersteunende cloudapplicaties worden gebruikt” 2

De PaaS is een platform dat helpt om een ​​omgeving te creëren waarin een gebruiker de clouds kan gebruiken om nieuwe applicaties te ontwikkelen zonder dat de software of infrastructuur intern hoeft te worden aangeschaft. De consument heeft controle over de applicaties die in de cloud draaien, maar heeft geen controle over de infrastructuur waarop hij draait. In wezen biedt PaaS “alles wat nodig is om te ondersteunen hoe een bedrijf webapplicaties en -services in de cloud bouwt en levert”. 3

Infrastructure as a Service (IaaS):
“Levert computerinfrastructuur, typisch platformvirtualisatieomgeving als een service. Het is een evolutie van virtual private server-aanbiedingen.” 2

IaaS gebruikt de cloud om de infrastructuur te leveren die normaal gesproken door een enkele organisatie zou moeten worden aangeschaft om de IT-infrastructuur van een organisatie te runnen. Inbegrepen in de infrastructuur zijn zaken als servers, geheugen en opslag waarmee een klant indien nodig kan opschalen of verkleinen. De infrastructuur kan dan door klanten worden gebruikt om hun eigen software te draaien met alleen de hoeveelheid resources die op een bepaald moment nodig zijn. In het verleden moesten bedrijven vaak een enorme infrastructuur aanschaffen om een ​​periodieke piek in de behoefte aan bronnen te ondersteunen, waardoor de servers en netwerken een groot deel van de resterende tijd inactief bleven. Met IaaS worden middelen niet verspild, omdat alleen wordt benut wat op een bepaald moment nodig is. De klanten van de cloudservice hebben controle over de besturingssystemen en applicaties, maar beheren de cloudinfrastructuur niet.

Voors en tegens van cloud computing:
Nu de basisconcepten van cloud computing worden begrepen, moet een organisatie rekening houden met alle gevolgen die de cloud zal beïnvloeden. Zoals je zou verwachten, zijn er een aantal overwegingen die moeten worden afgewogen om te beslissen of een implementatie van cloud computing de beste aanpak is voor een bepaalde organisatie.

Voordelen:
Er zijn veel voordelen te behalen door het gebruik van cloud computing. Cloud computing is gebaseerd op het idee van schaalvoordelen. Het mooie van het concept van cloud zijn de potentiële kostenbesparende voordelen die kunnen worden behaald voor een kleine startup, een groot bedrijf of zelfs een hele federale instantie.

Cloud computing elimineert de gebruikelijke hoge initiële kosten die bedrijven vaak niet kunnen betalen, maakt “oneindige” resources on-demand mogelijk en biedt de mogelijkheid om te betalen voor resources wanneer ze nodig zijn. Het elimineert ook de behoefte aan speciale faciliteiten en hoogopgeleid personeel dat zich bezighoudt met IT en de noodzaak om hardware en software voortdurend te upgraden naarmate de technologie voortschrijdt en de bedrijfsvereisten veranderen.

Over het algemeen zou het gebruik van cloud computing de kosten moeten verlagen doordat bedrijven alleen betalen voor de middelen die nodig zijn. Veel bedrijven weten niet wat de vraag zal zijn naar hun IT-infrastructuur, wat voorheen betekende dat bedrijven ofwel servers te veel kochten of overweldigd werden door een vraag die niet kon worden afgehandeld; wat leidt tot een verlies van klanten of een verslechtering van de service aan hun klanten. In beide scenario’s is er een nadelig effect omdat er inefficiënt geld werd besteed aan onnodige hardware en / of potentiële verkopen verloren gingen.

admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *