Gazpacho met quinoa – NRC




Een Peruaans-Spaanse versie van de beroemde klassieker. Veganisten kunnen de koffiemelk achterwege laten.Pof de tomaten en chilipeper (zonder zaadjes) 20 minuten in de op 200 graden voorverwarmde oven. Spoel de quinoa af met koud water, zodat je het gelatinelaagje aan de buitenkant van het zaadje afspoelt en laat drogen in een droge koekenpan op middelhoog vuur. Voeg een beetje olie toe als de quinoa gedroogd is en rooster ongeveer 10 minuten. Vergeet niet te roeren, anders wordt één kant zwart! Hak het garnituur fijn en meng alle ingrediënten. Zet afgedekt in de koelkast. Meng voor de soep de tomaten, pompoen, komkommer, rode paprika, chilipeper, ui, azijn en 100 ml olijfolie plus peper en zout in een kom en laat 15 minuten in de koelkast staan, het moet goed koud zijn! Haal het mengsel uit de koelkast en doe het in de blender, voeg de koffiemelk toe en maal alles tot een soep. Voeg een klein beetje water toe als de soep te dik is. Serveer de soep en lepel de garnering er voorzichtig op zodat die niet naar de bodem zakt. Sprenkel een eetlepel olie over de gazpacho en strooi de quinoa erover.
VOOR 4 PERSONEN:Voor de soep:6 Tasty Tom-tomaten1 Spaanse peper of 6 el Let’s Salsa Roasted Chipotle1 gekookte pompoen, in blokjes van 6 x 6 cm½ komkommer zonder schil1 gegrilde ingelegde rode paprika1 kleine rode ui25 ml rodewijnazijn110 ml olijfolie extra vierge2 el koffiemelk Voor de garnering:1 el quinoa1 rode ingemaakte paprikasap van 1 limoen6 kalamata olijven¼ groene paprika1 el krulpeterselie1 el koriander1 el muntzout en peper naar smaakKatinka Lansink DoderoMi Casa Peru Luitingh-Sijthoff 224 blz. € 25,00

Nieuwsbrief
NRC Eten & Gezondheid

De laatste inzichten over eten, de lekkerste recepten en slimme tips om gezond te leven

Een versie van
dit artikel
verscheen ook in

NRC in de ochtend
van 28 april 2021

Written by 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *