Geschiedenis van huidverzorging, deel 17: koningin Victoria en het romantische tijdperk, 1850-1899

De romantiek en kwetsbaarheid van de Victoriaanse dame

Toen koningin Victoria de Britse troon besteeg, luidde ze een nieuw tijdperk van terughoudendheid en bescheidenheid in. Slechts een paar decennia eerder hadden avondjurken Image skincare blote schouders en lage halslijnen. Onder de Victoriaanse heerschappij werd echter van vrouwen verwacht dat ze van top tot teen bedekt waren. Rokken hingen tot aan de voeten en veel halslijnen liepen door tot aan de kin.Het ontbloten van de schouders werd als ongepast beschouwd en zelfs de voeten moesten altijd bedekt zijn. Schoenen kopen was vergelijkbaar met winkelen voor ondergoed en het onthullen van een kous aan een winkelier was een daad van grote schaamte voor een goede Victoriaanse dame. Deze bescheidenheid had een enorm effect op huidverzorgings- en schoonheidsproducten. Het kopen van gefabriceerde cosmetica werd als onbescheidender dan ooit gezien. Pale bleef populair en vrouwen werden gewaarschuwd om uit de zon te blijven. Hoewel zinkoxide en lampzwarte oogschaduw nog steeds werden gebruikt, werden ze bescheiden en vaak in het geheim gebruikt. Make-up werd niet als damesachtig beschouwd.

Terwijl Victoriaanse bescheidenheid de heersende modetrend was, was de westerse wereld ook in de greep van de romantische beweging. Onstuimige dichters als Lord Byron en Percy Shelley maakten een heel ander beeld van fatsoen populair. Hun gedichten beschreven helden en reizigers, mannen van actie die liefhadden en verloren, bedroefde jonkvrouwen die ook liefhadden en vervolgens omkwamen in een aanval van ziekte of een natuurramp. Zelfs de meest echte Victoria-dames werden aangetrokken door de opwinding en seksualiteit die net onder de oppervlakte van romantische poëzie lagen. Ze begonnen te streven naar het delicate, ziekelijke uiterlijk van de romantische heldin. De teint werd bleker dan ooit. Vrouwen droegen parasols om zich tegen de zon te beschermen en ze wreven hun gezicht in met citroensap om hun huid te bleken. Sommigen dronken zelfs azijn in de hoop dat het hun teint zou verbleken. Toen make-up werd gedragen, werd het gebruikt om de ziekelijke look te benadrukken. Vrouwen tekenden cirkels onder hun ogen en knepen in hun wangen om ze een koortsachtige gloed te geven.

Het Boheemse leven

Hoewel de meerderheid van de vrouwen zich misschien conformeerde aan het bescheiden imago van koningin Victoria en het romantische imago van Byron en Shelley, waren kunstenaars en schrijvers in steden als Parijs op zoek naar een ander soort imago en een ander soort huidverzorging. Hun Boheemse levensstijl was er een van vrijheid en dit werd weerspiegeld in hun make-up en huidverzorgingsproducten. Schminken was veel acceptabeler onder de Boheemse “fauves” van Montemarte en hoe helderder de kleuren, hoe beter. Sommige vrouwen schilderden hun lippen zelfs koolzwart of felgroen om de absint die ze dronken weer te geven.

Nieuwe technologie, nieuwe huidverzorging

In de tweede helft van de negentiende eeuw vond een aantal technologische ontwikkelingen plaats die de manier waarop antiverouderings- en huidverzorgingsbehandelingen werden geproduceerd, veranderden. De industriële revolutie had een nieuwe, sterke middenklasse gecreëerd die bereid was te betalen voor de mooie dingen in het leven. Binnen sanitair was ook een aantal grote verbeteringen ondergaan en tegen het einde van de eeuw hadden alle, behalve de armste mensen, badkamers in hun huizen. Bovendien was elk van deze nieuwe badkamers goed gevuld met gefabriceerde zeep. Tegen die tijd werd zeep gemakkelijk in massa geproduceerd en werd het niet langer als een luxeartikel beschouwd. In feite was het een van de weinige vervaardigde huidverzorgingsproducten die zelfs voor de meest bescheiden vrouw acceptabel was om te kopen.

Hoewel de industriële revolutie huidverzorging naar de massa heeft gebracht, zag het Victoria-tijdperk nog steeds een aantal cosmetische producten die speciaal voor de zeer rijken werden gemaakt. De Wereldtentoonstelling van 1883 bracht een nieuw schoonheidsproduct op de markt: lippenstift. Voor het eerst verkocht door Parijse parfummakers, werd het kleine staafje lipkleur in zijde gewikkeld en verkocht aan de hippe jonge rijke mensen die de tentoonstelling bijwoonden. Het werd op de markt gebracht als de ‘stylo d’amour’, de liefdespen, hoewel de tegenstanders het de ‘saucisse’ of worst noemden. Het had inderdaad veel tegenstanders. Het werd gezien als zowel onbescheiden als exorbitant duur. Elke worst kostte het equivalent van meer dan vijftig dollar. Toch markeerde deze lipstick het begin van het einde voor het onderdrukken van make-up. Naarmate de eeuw vorderde, zou cosmetica uitgroeien tot een bloeiende industrie met huidverzorging in de voorhoede van de populaire verbeelding.

Jill K. Knowles

Avid wandelaar en piloot (CFI, CFII, MEI)

Als ze niet vliegt, brengt Jill het grootste deel van haar tijd door met wandelen door de Sierra Nevada.

Neem de tijd om te genieten van onze artikelen over de geschiedenis van huidverzorging.

Jill onderhoudt verschillende sites en blogs over huidverzorgingstips en huidverzorgingsproducten, evenals een aantal sites over internetmarketing en software.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.