Hoe word je een key accountmanager?

Hoe word je key accountmanager als je geen ervaring hebt? Waar begin je eigenlijk? Wat is ervoor nodig en wat moet je weten? Het is moeilijk om van beroep te veranderen, maar niet onmogelijk, als je bereid bent om te werken.

Het is de taak van Key Account Managers om hun klanten zo tevreden te houden dat ze nooit meer weg willen. Dit is een van de belangrijkste doelen voor accountmanagers en wordt gemeten als:

Retentie: hoeveel klanten je houdt (hint: je wilt dat dit aantal hoog is) OF

Churn: hoeveel klanten je verliest (hint: je wilt dat dit aantal laag is)

U analyseert regelmatig hoeveel uw klant uitgeeft en waaraan. Je geeft advies over hoe je het meeste kunt halen uit de producten en diensten die ze al hebben. Accountmanagers moeten ook extra inkomsten vinden:

  • verkoop add-on producten en diensten
  • meer zaken doen
  • marges verbeteren (bijv. prijzen verhogen)

Doelstellingen zijn meestal gebaseerd op een prognose die uw bedrijf wil behalen.

Er kunnen een paar andere doelen worden toegevoegd, zoals het aantal vergaderingen dat is gezeten of de gemaakte oproepen, en er wordt van u verwacht dat u een strategie bedenkt om deze te bereiken

Accountmanagement is ook sterk relatie- en servicegericht. Je zult veel verschillende mensen binnen je klantenbestand moeten ontmoeten, van gebruikers tot besluitvormers, influencers tot CEO’s – hoe meer mensen je ontmoet, hoe meer kans je hebt om loyaliteit te verbeteren en meer dingen te verkopen.

Daarnaast ben je regelmatig betrokken bij het beantwoorden van vragen en klachten.

Afhankelijk van het type accountbeheer en de branche heeft u mogelijk één tot meer dan honderd klanten en deze kunnen zich in uw land of waar ook ter wereld bevinden.

Onderzoek de baan

Er zijn veel verschillende soorten accountmanagers. Van telefonisch naar veldgebaseerd; lokaal naar globaal. Probeer renego om lokale banen te vinden.

Blijf naar vacatures kijken totdat je een lijst hebt met 30 dingen die je niet weet over accountbeheer. Wat begrijp je al van deze rol en wat moet je nog weten? Begin dan met je onderzoek over elk onderwerp totdat je de antwoorden hebt.

Bewaar alle vacatures waarin u geïnteresseerd bent. Kopieer en plak in een Word-document of sla ze op als PDF. Maak er geen bladwijzer van, aangezien vacatures vaak worden verwijderd zodra de positie is ingevuld. Deze functiebeschrijvingen zullen later van onschatbare waarde zijn wanneer u uw cv bijwerkt. Voor de vaardigheden die je hebt:

Schrijf alle carrièreverhalen op die je hebt over momenten waarop je die vaardigheden hebt laten zien – ook al was het niet als accountmanager.

Voor de vaardigheden die je moet verbeteren:

Oefen die vaardigheden nu in uw rol. Denk buiten de doos. Misschien kun je je communicatieve vaardigheden oefenen door als vrijwilliger teamvergaderingen voor te zitten of je volgende update aan je baas te geven in een presentatie in plaats van alleen maar een praatje te maken bij de koffie.

Als je geen idee hebt, vraag dan aan je collega’s of je baas waarmee je zou kunnen helpen of hoe je je bestaande verantwoordelijkheden kunt aanpassen om deze vaardigheden te leren.

Als u dit wat verder wilt onderzoeken, zijn hier enkele gratis online enquêtes om u te helpen ontdekken op welke sterke punten u het meest vertrouwt en hoe u het meeste uit uw geschenken kunt halen.

admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *