Lichaamspositionering op een sportfiets – rijtip

We waren dol op de Yamaha YZF-R15 toen we de lichtgewicht sportfiets beoordeelden, alleen om te horen dat er klachten waren dat hij “niet comfortabel” was vanwege zijn rijpositie.

We waren erg verrast door de opmerking, aangezien het clip-on stuur op de R15 eigenlijk vrij lang is, vergeleken met dat van sportmotoren met een hogere capaciteit zoals de Yamaha YZF-R1 en de nog extremere Ducati Panigale.

De waarheid is dat we ontdekten dat velen op sportfietsen hebben gereden met hun armen gestrekt van de schouders naar het stuur. Bovendien staan ​​hun knieën wijd open. We bekritiseren niemand, maar dit is op veel niveaus verkeerd.

Om te beginnen is de manier waarop u het stuur van de motorfiets zit en vasthoudt, van invloed op het rijgedrag van uw machine en op uw comfort.

Waarom is het verkeerd om met stijve armen en bovenlichaam te rijden?

Rijden met je armen gestrekt vergrendelt je polsen, ellebogen en schouders.

Samen met de knieën wijd gespreid, resulteert dit in een stijf bovenlichaam.

De stijve armen zorgen ervoor dat het fietsframe alle krachten van de slagen op de armen en het bovenlichaam kan overbrengen.

Dientengevolge doen de polsen, armen, nek en schouderbladen pijn.

De onderrug zal ook lijden omdat al het gewicht van het bovenlichaam en de krachten van de weg het duwen.

Waarom is het fout? – Gecompromitteerd remmen

Herinner je je de vorige video die we deelden nog? De berijder had zijn armen gesloten en de fiets kwam toch rechtstreeks in botsing met de neergehaalde berijder. Ik kon niet rijden.

De remprestaties zullen in het gedrang komen.

Wanneer u remt, wordt het gewicht van de fiets en uw gecombineerde gewicht naar voren verplaatst.

Als je het alleen met je armen ondersteunt, worden je zintuigen overweldigd door de krachten.

Bijgevolg zult u denken dat u hebt bereikt

Waarom is het fout? – Ineffectieve besturing

  • Stijf zijn betekent dat je niet effectief kunt fietsen.
  • Het sleutelwoord hier is “effectief”.
  • Je kunt tot op zekere hoogte rijden, maar niet met het volledige potentieel van de fiets.
  • De juiste methode
  • Lichaamspositionering bij rechtdoor rijden
  • Pak de brandstoftank vast met uw binnenkant van uw dijen en knieën.
  • Geef de tank gewoon een zachte maar stevige grip, daar zijn knie-uitsparingen op de brandstoftank voor.
  • Ondersteun je bovenlichaam met je kernspieren.
  • Leun nu naar voren en pak het stuur vast.
  • Leun iets meer naar beneden totdat uw onderarmen bijna parallel zijn aan de bovenkant van de brandstoftank.
  • Pak het stuur stevig vast, maar knijp er niet in alsof u het probeert te verpletteren.

Lichaamspositionering tijdens het remmen

  • Houd de tank stevig vast met je binnenkant van de dijen. Dit is de reden waarom sommige rijders grippads op de tank plaatsen.
  • Til je romp op met je kernspieren om een ​​deel van je lichaamsgewicht naar de achterband te verplaatsen.
  • Houd je bovenlichaam en armen ontspannen.
  • Als u dit doet, neemt het gewicht van de voorwielophanging en de band af.
  • Hierdoor kunt u de achterrem efficiënter gebruiken.
  • Er kan meer remkracht naar het voorwiel worden geleid zonder het te blokkeren.
  • Er zal enig gewicht worden overgebracht naar de handpalmen, maar veel minder dan wanneer de armen vergrendeld zouden zijn.

Met je romp en armen los, kun je nog steeds fietsen terwijl je remt.

In het begin lijkt het misschien een beetje vreemd, maar je lichaam zal er na verloop van tijd aan wennen. Blijf oefenen elke keer dat je fietst totdat het natuurlijk wordt.

We willen hieraan toevoegen dat deze techniek van toepassing is op alle typen motorfietsen. Het wordt echter vooral kritisch bij het rijden op een sportfiets, omdat het stuur lager is afgesteld. als je meer wilt weten kijk dan op: motornieuws

admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *