De Volkswagen Passat heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en is nu beschikbaar in een volledig elektrische versie. In deze test onderzoeken we de efficiëntie en de actieradius van de nieuwe elektrische Passat. Een van de belangrijkste vragen die we proberen te beantwoorden, is of de auto in staat is om de door WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) voorgeschreven actieradius te halen.
Onze test begint op een bewolkte ochtend, ideaal voor een authentieke simulatie van het dagelijks gebruik van de auto. De batterij is volledig opgeladen, en het dashboard geeft een geschatte actieradius aan die dicht in de buurt van de WLTP-specificaties ligt. Vol vertrouwen beginnen we aan de rit, die zowel stadsverkeer als snelwegen omvat.
In stedelijke gebieden presteert de Passat indrukwekkend goed. De regeneratieve remmen werken efficiënt, waarbij elke keer dat de bestuurder remt, energie wordt teruggevoerd naar de batterij. Dit zorgt ervoor dat de actieradius in de stad groter lijkt te zijn dan op de snelweg. Echter, dit fenomeen is niet uniek voor de Passat; veel elektrische voertuigen (EV’s) doen het beter in stedelijke omgevingen vanwege de talrijke stop-and-go situaties.
Naarmate we de stad verlaten en de snelweg oprijden, wordt het rendement van de Passat meer op de proef gesteld. Hogere snelheden betekenen doorgaans een hoger energieverbruik, en hoewel de aerodynamica van de Passat is geoptimaliseerd om weerstand te minimaliseren, verbruikt hij toch merkbaar meer stroom dan in de stad. Desondanks houdt de auto zich goed in vergelijk met zijn concurrenten binnen hetzelfde segment, en blijft de verwachte actieradius redelijk stabiel.
Een belangrijk aspect van de elektrische Passat is het comfort en de functionaliteit van het interieur. Terwijl we op de snelweg rijden, hebben we tijd om de ergonomie van de bestuurdersstoel, het gebruiksgemak van het infotainmentsysteem en de kwaliteit van de gebruikte materialen te evalueren. De stoelen bieden voldoende ondersteuning en comfort voor langere ritten, en het infotainmentsysteem is intuïtief in gebruik. Bovendien draagt de stille werking van de elektrische motor bij aan een serene rijervaring, wat vooral merkbaar is op hogere snelheden waar normaal motorgeluid prominent aanwezig is.
Tijdens onze rit maken we diverse stops om de laadinfrastructuur en het gemak van gebruik te testen. Laadstations worden steeds gebruikelijker, maar de beschikbaarheid en functionaliteit kunnen sterk variëren. Gelukkig vindt de Passat moeiteloos verbinding met verschillende types opladers, van snellaadstations tot conventionele laadpunten. Het kilometerrendement per opgeladen minuut is bevredigend, wat betekent dat zelfs kortere laadpauzes effectief zijn en niet veel wachttijd toevoegen aan lange reizen.
Wanneer we de rit beëindigen en terugkijken op de prestaties, blijkt dat de elektrische Volkswagen Passat dicht in de buurt komt van de WLTP-opgave. Er zijn natuurlijk variabelen zoals rijstijl, snelheid, en weersomstandigheden die van invloed zijn op de uiteindelijke actieradius, maar over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de Passat zijn beloftes grotendeels waarmaakt.
Wat betreft het energieverbruik toont de Passat een behoorlijk evenwichtig profiel. In stadsverkeer ligt het verbruik in de lijn der verwachtingen en is het zelfs zuiniger dan vele rivalen. Op de snelweg houdt de auto zich relatief goed staande ondanks het onvermijdelijk hogere verbruik bij hogere snelheden.
Samenvattend is de Volkswagen Passat in zijn elektrische uitvoering een reeks van positieve indrukken, van de efficiënte batterijprestaties en royale actieradius tot de algehele rijervaring en interieuraanpassing. Hoewel er altijd ruimte is voor verbetering, zoals bij de meeste EV’s qua laadtijd en infrastructuurrandvoorwaarden, blijft de Passat een sterke speler in de EV-markt. De toekomst van elektrisch rijden lijkt rooskleurig, en deze Volkswagen draagt daar zeker aan bij.