Youngtimer als auto van de zaak is fiscaal zeer slim

Youngtimer als auto van de zaak is fiscaal zeer slim

Een yountimer zoals deze Volvo V70 kan financieel een hele aantrekkelijke zakelijke auto zijn voor zzp’ers

Een youngtimer zakelijk aanschaffen. Dat hebben de meeste zzp’ers liever niet. Vooroordelen zijn er genoeg: te oud, te lelijk, te langzaam, of te weinig comfort. Maar niets is minder waar. In Duitsland kun je legio goede en snelle youngtimers kopen. En, wat heel interessant is: voor youngtimers geldt een gunstige bijtellingsregeling.

In dit artikel kijken we naar de verschillende opties die je hebt om een auto zakelijk te gebruiken. We gaan ook in op de fiscale voor- en nadelen van verschillende soorten auto’s. En we leggen uit waarom een youngtimer juist wel een aantrekkelijke optie kan zijn voor een zakelijke auto.

Nieuwe auto en de bijtelling

Koopt u een nieuwe auto en activeert u die in uw onderneming op de balans als zakelijk? Dan geldt er een fiscale bijtelling. Deze bijtelling variëert van 16% tot 22%, afhankelijk van het jaar van eerste toelating van de auto en de soort brandstof waar je op rijdt.

Daarnaast draag je aan het einde van het boekjaar 2,7% BTW af over de cataloguswaarde van de auto. Je boekhouder neemt dit mee in de laatste BTW-aangifte van het jaar. Als je een marge-auto koopt, dan  is de bijtelling lager; namelijk 1,5%.

Auto tussen 2 en 14 jaar oud

De bijtelling bij een wagen van tussen de twee en veertien jaar oud is veelal hoger dan de afschrijving. Daarom is het meestal om niet gunstig om zo’n auto voor je bedrijf te kopen. Het hangt wel een beetje af van het aantal geschatte zakelijke kilometers die je per jaar verwacht te rijden. Een goede boekhouder kan je hierover adviseren.

Een ander nadeel van voertuigen in deze leeftijdscategorie is dat u elk jaar 2,7 procent van de cataloguswaarde dient aan te geven voor de omzetbelasting. En dat kan toch wel een aardig bedragje zijn, zelfs voor een tweedehands auto.

Electrische auto van de zaak rijden

U kunt ook voor een elektrische auto gaan. Voorheen was er een lage bijtelling van 4% of 8% voor elektrische auto’s. Maar tegenwoordig is dat niet meer het geval en betaal je voor een nieuwe elektrische auto 16% bijtelling.

Auto leasen

Een andere optie is om een auto te leasen. Bij een lease-auto heb je de keuze uit zogenaamde “operational lease” en “financial lease”.

Bij “operational lease” is alles inbegrepen en heb je zelf geen omkijken naar de auto. Je betaalt een vast bedrag per maand en onderhoud, reparaties, banden, verzekeringen, wegenbelasting, etc. zijn allemaal ingebrepen in die prijs. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij en je levert hem aan het eind van de leaseperiode weer in. Je weet van te voren dus precies waar je aan toe bent en het maandbedrag voor je auto staat de komende jaren vast.

Bij “financial lease” ben jij echt de eigenaar van het voertuig. De leasemaatschappij is eigenlijk alleen een kredietverstrekker en je auto is het onderpand. Een beetje vergelijkbaar met een hypotheek dus. Je bent gedurende de hele leaseperiode zelf verantwoordelijk voor alle kosten van gebruik, wegenbelasting, verzekering, enzovoort. En je moet zelf ook het onderhoud van je auto verzorgen.

De rente die je betaalt over deze lening bij leasen is gewoon aftrekbaar voor de belasting. Veel zzp’ers kiezen er daarom voor om een auto te leasen. Ze hebben dan meer geld beschikbaar voor andere investeringen.

Auto privé rijden

Koop je een auto privé, maar rijdt je er ook zakelijk mee? Je benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en dergelijke zijn dan niet als kosten aftrekbaar voor je onderneming. Maar dit nadeel heeft ook een voordeel. Je hoeft namelijk ook geen bijtelling te doen voor de inkomstenbelasting en de BTW.

Het is wel noodzakelijk om je zakelijk gereden kilometers bij afspraken in je agenda te zetten. Voor elke zakelijk gereden kilometer mag je als zzp’er namelijk €0,19 ten laste van de winst brengen.

Veel zzp’ers hebben een privé auto die ze ook wel eens zakelijk gebruiken. In dat geval is het handig om je zzp boekhouder even om advies te vragen en de opties met je door te nemen.

Een youngtimer auto rijden op de zaak

Ten slotte is er nog de zogenaamde “youngtimer”. Een youngtimer is een auto die ouder is dan 15 jaar, maar jonger dan 25 jaar. Vaak kun je zo’n auto relatief goedkoop aanschaffen. En als je het handig aanpakt en de auto goed onderhoudt, dan kan zo’n auto op termijn een klassieker worden die je eventueel weer goed kunt doorverkopen.

Het mooie van deze auto’s is dat je bij privégebruik niet jaarlijks een bijtelling betaalt over de nieuwwaarde (zoals je dat bij een nieuwe auto wel moet doen). In plaats daarvan geldt er een apart tarief van 35 procent over de dagwaarde van de auto (die natuurlijk veel lager is). Kijk, dat rijdt toch een stuk lekkerder. En je boekhouder wordt er ook blij van.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.